Béla Bartók Archief van België – Fonds Denijs Dille

Klik hier

Save the date!

14 – 15 – 16 December 2021

Internationaal Bartok Symposium #3 – Brussel

Levente Kende (2021)

Op zondag 13 juni 2021 vond de artistieke presentatie en verdediging van het doctoraat van Levente Kende plaats. Zijn doctoraatsonderzoek heeft als focus de late pianowerken van Ferenc Liszt en de vroege pianowerken van Béla Bartók. Deze werken van Liszt en Bartók breken volledig met het romantische idioom van de werken die eraan voorafgingen. Bij beide componisten luiden zij een nieuwe componeerstijl in. De centrale onderzoeksvraag is dan ook: wat heeft Liszt en Bartók ertoe gebracht om te breken met hun romantische stijl en op een gelijkaardige manier de weg in te slaan van de vroege moderniteit? 

Carl Van Eyndhoven (2017)

“I am not a musicologist! I am a philologist!” Some Considerations about Dille’s Bartók Research. Belgisch Tijdschrift voor Muziekwetenschap / Revue Belge de Musicologie, LXXI, 183-197

Carl Van Eyndhoven (2016)

‘Là où vous êtes, je sens toujours Bartók parmi nous’: Dille’s Reflections on the Relationship between Bartók and Kodály. Presented at the Bartók-Kodály International Symposium: ‘Bartók and Kodály, so close and so different’, Brussels, Royal LIbrary of Belgium, 11 Mar 2016-12 Mar 2016.